Anoniem Grote Baan 5

Woonomgeving en woonwensen Deze persoon uit Laak woont al meer dan 33 jaar in een tweewoonst op de Grote Baan, samen met zijn vrouw. Ze kochten het huis en renoveerden het naar eigen smaak. Gedurende de periode die ze hier wonen, merken ze wel dat de drukte enorm toegenomen is. Vooral vrachtwagens maken steeds meer en meer gebruik van de Grote Baan. De bewoner vermoedt dat dit een gevolg is van de kilometerheffing voor vrachtwagens, vermits het sinds dat moment sterk verergerde. De drukte en onveiligheid van de Grote Baan, maar ook het profiel ervan, maken dat de situatie er bijna onleefbaar en uiterst gevaarlijk geworden is. Het fietspad reikt tot aan zijn woning en oprit. Bij het uitrijden is hij steeds verbaasd dat hij geen fietsers of motorrijders raakt. Hij moet ook altijd zeer lang wachten om de Grote Baan over te kunnen steken. Sinds de middenbermen als tussenstrook om af te slaan dichtgemaakt werden, heeft hij nu ook vaker moeilijkheden om zijn woning te betreden . Ook over geluidsoverlast heeft deze man wel enkele klachten. Hij richtte speciaal een bufferruimte in de woning in, om het geluid in zijn woonkamer te beperken. Daarbovenop kan hij in zijn tuin nooit genieten van de stilte of een deuntje op de radio, vermits het geluid van de Grote Baan de radio overstijgt. De centra van Houthalen en Helchteren zijn volgens deze persoon dood en versnipperd. Er zijn maar weinig winkels, of je ziet ze niet. Je hebt er geen dorpsgevoel, niet het gevoel dat je van een mooi dorpscentrum verwacht. Daarnaast deelt de Grote Baan de centra ook letterlijk in twee delen. Iedereen spreekt van de oost - en westkant. Als het over Houthalen en Helchteren gaat, haalt hij wel aan dat Helchteren sinds de fusie met Houthalen al heel wat klappen heeft moeten opvangen. Ze hebben het gevoel wat ondergeschikt te zijn aan Houthalen, omdat daar sterker ingezet wordt op ontwikkeling. Ook het gemeentehuis van Helchteren werd afgenomen. Dat vonden ze jammer. Korte en lange termijn Wanneer de mogelijke langetermijnscenario’s besproken worden, denkt deze bewoner dat het alternatief van de oostelijke omleiding (A4) het meest voor de hand liggende alternatief vormt. Verkeerstechnisch zal dat volgens hem het beste werken, om de grote verkeersstroom uit het Noorden en het Oosten op te vangen. De andere initiatieven lijken hem minder interessant, mede omdat de ingangen van de tunnel dan waarschijnlijk in de buurt van zijn woning komen te liggen. Hij is het ermee eens dat enkel lokaal verkeer bovengronds moet verlopen, maar vraagt zich dan bij het Y - scenario wel af waarom men spreekt van de zuidelijke ingang af te sluiten voor bewoners van Helchteren zelf. Hij wil niet dat dit het volgende is dat de bewoners van Helchteren moeten slikken. Een ‘slimme knip’, waarmee enkel bewoners van Helchteren zelf het centrum nog kunnen betreden via het Zuiden, lijkt hem dan een veel betere oplossing. Op korte termijn vreest hij de heraanleg van de parallelle fietspaden. Hij haalt aan dat er zelden rekening gehouden wordt met alle deelnemers van het verkeer, terwijl dat eigenlijk wel belangrijk is. Bredere fietspaden maken het aangenamer voor fietsers, maar daardoor kunnen ze ook sneller rijden, waardoor de kans op conflict met in - en uitrijdende wagens groter wordt. Over een sneltram heeft hij een dubbel gevoel. Het kan voor hem zeker interessant zijn om deze te gebruiken, wanneer hij nog wat ouder wordt en het gebruik van de auto moeilijk wordt. Anderzijds heeft hij geen idee wat het effect ervan gaat zijn op zijn omgeving en het geluid dat geproduceerd wordt. Hoe gaan we samen verder? Het enige wat deze persoon wil is duidelijkheid over de toekomst. Hij weet dat onteigening van zijn pand mogelijk is, maar als dat zo is, wil deze persoon er zo snel mogelijk van op de hoogte zijn, zodat hij kan nadenken over de toekomst. Daarnaast vraagt hij zich ook af wat de werken voor invloed zullen hebben op zijn huis wat stabiliteit betreft. De graafwerken kunnen mogelijks de stabiliteit aantasten. Ook zijn er nog andere vragen waar deze persoon mee zit, zoals de positionering van de tunnelmonden en wanneer een tunnel gerealiseerd zal worden. Verder hoopt hij wel dat, welk scenario ook uitgevoerd wordt, de Grote Baan aangenamer wordt om te verblijven. Het autostradegevoel moet weg. Het moet een mooie boulevard worden, met veel groen, die aangenaam is om er te verblijven.