Dany en Marleen Daniëls-Eerdekens

Woonomgeving en woonwensen Dany woont in de Kiezelweg in het centrum van Houthalen, een weg die aansluit op de Grote Baan enerzijds en de Dorpsstraat anderzijds. Hij woont hier sinds 2014 samen met zijn vrouw in een appartement op het gelijkvloers. Zowel Dany als zijn vrouw zijn geboren en getogen in Houthalen. Toch kenden ze elkaar niet als kind, omdat ze beiden aan een verschillende kant van de Grote Baan woonden. Hij is ondertussen gepensioneerd. Er bevindt zich slechts één woning als buffer tussen hun terras met tuin en de Grote Baan. Toen Dany en zijn vrouw net in de Kiezelstraat kwamen wonen, schrokken ze wel van het geluid van het verkeer. Het went wel doorheen de jaren, vertelt hij. De hinder overdag is enorm, maar vanaf 7u ’s avonds vindt hij het zeker goed te doen. Dany vindt het centrum van Houthalen een aangename plek om te wonen. Hij zou dan ook graag willen blijven wonen waar hij vandaag woont: op wandelafstand van de Carrefour en de Delhaize. Wel vindt hij het jammer dat er steeds meer winkels sluiten in het centrum van Houthalen. Dany snapt dat de mensen van Houthalen-Helchteren - en meer specifiek de bewoners en de lokale handelaars langs de Grote Baan - gefrustreerd zijn en zo snel mogelijk verandering willen. We hebben met z’n allen al genoeg ingeboet voor het hoger doel, vertelt Dany. Houthalen-Helchteren is in feite in twee gesneden door de Grote Baan. De mensen aan de andere kant van de Grote Baan kenden elkaar vroeger zelfs niet echt. Ook al zijn Houthalen en Helchteren al gefuseerd sinds 1977, er is onder de bewoners vandaag de dag nog steeds een soort onderscheid tussen de mensen uit Helchteren centrum, Houthalen-Oost en Houthalen centrum, weet Dany te vertellen. De bewoners van Houthalen-Helchteren hebben zich dus nog nooit echt één gevoeld, volgens Dany. In context van het dorpscentrum van Houthalen beschrijft Dany de Grote Baan als een strikte grens die bepaalt waarbinnen je je moet bewegen. De Grote Baan geeft een beperking aan, vertelt Dany. Hij hoopt daarom dat er bij toekomstige veranderingen aandacht wordt besteed aan het opnieuw betrekken van de baan bij het leven van de mensen, in plaats van het af te bakenen. Het centrum zelf vindt hij veilig, maar de Grote Baan trekt daar natuurlijk een streep door. Als het probleem van de Grote Baan zou opgelost zijn, zou Houthalen een veilige omgeving zijn. Volgens Dany zouden er zich dan zeker meer mensen vestigen in het centrum, met een heropleving van de kern tot gevolg. Dany gebruikt slechts af en toe het openbaar vervoer omdat hij het te begrenzend en te duur vindt. Het idee van de sneltram heeft volgens Dany wel een heleboel voordelen, maar hij denkt dat het enorm veel lawaaihinder met zich zal meebrengen. Ook denkt hij niet dat jonge mensen in de omgeving van Houthalen-Helchteren de tram veel zullen gebruiken, tenzij af en toe voor een uitstap. Korte en lange termijn Dany staat achter alle drie de alternatieven, aangezien ze alle drie de woonomgeving zullen verbeteren. Toch geeft hij een lichte voorkeur aan “Alternatief 4” of “Leefstraat” omdat deze keuze hem het meest economisch en ecologisch lijkt, én deze de kortste werktijd met zich meebrengt, meent Dany. Ook begrijpt hij niet goed waarom er nu veel geld wordt uitgegeven aan tijdelijke ingrepen zoals bijvoorbeeld de fietsbrug. Waarom daar niet tijdelijk een rood licht met een drukknop plaatsen; dat is goedkoper en effectiever, bedenkt Dany. Ook begrijpt hij niet dat er voor een tijdelijke ingreep op de Grote Baan wordt gekozen. Hij zou liever zien dat het geld meteen in de beste oplossing wordt geïnvesteerd, alhoewel hij zeker wel beseft dat er dringend iets gedaan moet worden aan de kruispunten op de Grote Baan. Hoe gaan we samen verder? Dany was vroeger commissaris bij de politie van Hasselt. Hij is een geoefend bemiddelaar en onderhandelaar. Dany is bereid verder mee te werken in de toekomst als het ontwerpteam zijn input nuttig acht. Ook zijn bemiddelende en onderhandelende kwaliteiten kunnen binnen dit vervolgtraject en/of als deelnemer van de werksessie bewoners goed van pas komen. Hij maakt zich echter wel zorgen over de verkeerssituatie tijdens de werken. Er is in de huidige situatie, met twee rijvakken, al veel file. Zullen deze verkeersopstoppingen niet nog veel erger worden als er tijdens de werken nog maar één rijvak zou zijn?