Diederik De Groote

Woonomgeving en woonwensen Diederik woont samen met zijn vrouw en twee jonge kindjes langs de Grote Baan. De ligging en de betaalbaarheid van de woning waren voor Diederik en zijn vrouw de voornaamste redenen om deze woning zo’n drie jaar geleden te kopen (Levendige woon- en werkomgeving: bwstn 08). Hij vertelt dat veel mensen langs de Grote Baan hier eigenlijk niet graag wonen. Als ze op voorhand hadden geweten hoe veel drukker het zou worden in de jaren na hun aankoop hadden ze deze woning waarschijnlijk niet gekocht. Diederik komt oorspronkelijk van Hechtel-Eksel, waar alles in kader staat van groen en vergroening. Dit is totaal het tegenovergestelde waar hij in Houthalen-Helchteren mee geconfronteerd werd. Hier had hij eerder het gevoel dat hij in een fabriek terecht was gekomen. Diederik is vooral verbaasd door de enorme hoeveelheid zwaar verkeer die elke dag voor zijn woning passeert. Zeker als het net heeft geregend ondervinden ze daar enorm veel last van. Korte en lange termijn Diederik heeft zich al wat verdiept in de langetermijnscenario’s, maar vindt momenteel dat de voorstellen nog te algemeen zijn. Daardoor blijft hij zitten met een heleboel concrete vragen: hoe zit het met de breedte van de Baan bij de verschillende scenario’s, bijvoorbeeld? Of hoe zit het met bodemstabiliteit indien er een grote ingreep zou plaatsvinden zoals het ondertunnelen van de Grote Baan? Zolang hier geen duidelijkheid over is, vindt Diederik het riskant om verder te investeren in zijn woning. Aan de andere kant vindt Diederik het ook wel jammer dat, nu er eindelijk eens iets staat te gebeuren, er zò veel kritiek komt op het scenario van de oostelijke omleiding. Diederik begrijpt het standpunt van de bewoners in dat gebied ook wel, maar hij vreest dat het zal leiden tot langdurig juridisch getouwtrek, waardoor de aanpassingen weer uitgesteld zullen worden. Over mogelijke onteigening was Diederik nog niet helemaal op de hoogte. In het geval dat ze inderdaad onteigend zouden worden, zullen ze hun plannen om te investeren nog moeten herzien. Maar ook dat hangt af van details die pas in de toekomst scherpgesteld zullen worden. Met de kortetermijninterventies, zoals het verbreden van de fietspaden en het veiliger maken van de kruispunten, heeft Diederik helemaal geen probleem. Een fietser die langsrijdt, veroorzaakt minder last dan een vrachtwagen, vertelt hij. Hoe gaan we samen verder? Diederik wenst in de toekomst vooral open, transparante en regelmatige communicatie naar de bewoners toe. Zeker als alternatief 4 of “Parkstrip” uit de bus zou komen, wilt hij zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht, zodat hij en de andere betrokken bewoners weten wat ze mogen verwachten. Hij vindt het ook belangrijk dat gesprekken zoals deze worden gehouden, zodat hij terecht kan bij iemand met vragen of bedenkingen en weet dat er wordt geluisterd.