Els Heylen - Bewoner Houthalen-Helchteren

Bijdragen aan oplossingen

Els is opgegroeid in Kiewit en woont sinds 15 jaar in Houthalen-Helchteren en is daar meer gericht op Noord- dan op Zuid-Limburg. Ze kent de verbinding al van kleins af aan en merkt een duidelijke toename van het verkeer en dan vooral van het zware verkeer, dat volgens haar meer impact heeft op de leefbaarheid in de vorm van geluids- en lichtoverlast en een vermindering van de luchtkwaliteit. Ze stelt vast dat de problematiek richting Hasselt kleiner is dan die richting het noorden. Naar het noorden lijdt ze onder de file tijdens de spitsuren en het zware verkeer. Richting het zuiden loopt de doorstroming meestal vlot, vooral tijdens de zomervakanties, want richting het zuiden merkt ze vooral schoolgaande jeugd. Haar visie op de problematiek veranderde doorheen de jaren door haar verhuis naar Houthalen. Wonende in Hasselt vond ze de problematiek niet zo prangend doordat ze weinig contact had met de verbinding. Ze vond het dan ook niet kunnen dan een eerste tracé-voorstel door het eigendom van het bedrijf van haar vader in Kuringen zou lopen. Nu ze in Houthalen-Helchteren midden in de problematiek zit, voelt ze zich het slachtoffer van politiek getouwtrek, een gebrek aan langetermijnvisie en hekelt ze het gebrek aan interesse in de mensen die rondom de verbinding wonen. Zo stelt Els zich vragen bij de locatie van Remo-stort. Els vindt het belangrijk dat er een oplossing komt en wil graag zelf bijdragen om tot een goede oplossing te komen. Ze neemt voor grote afstanden de auto, voor kleine de fiets, hoewel dat in de zomer wat makkelijker lukt dan in de winter, geeft Els toe. Toch probeert ze de auto bewust te gebruiken door meerdere activiteiten in één trip te combineren, korte-keten inkopen te doen bij de Mangelmoes en Buurderij en zo weinig mogelijk sluiproutes te gebruiken en zo de belasting op woonbuurten tegengaan. Het openbaar vervoer gebruikt ze zeer zelden. Ze zou bus of trein meer gebruiken als de kwaliteit zou toenemen en ze minder op haar tijd zou staan. Ze zou wel graag meer de fiets nemen. Oplossingen van bovenaf ziet Els in een fietssnelweg richting Hasselt, een tramlijn om op een betrouwbare manier met het openbaar vervoer te kunnen reizen, vrachtvervoer dat meer via water en spoor verloopt en een gescheiden tracé dat lokaal en bovenlokaal verkeer scheidt met een halfopen tunnel en zonder verkeerslichten voor doorgaand verkeer.