Erik Braeken

Verhaal Fietsbrug: Een mooi idee met vele uitdagingen

DE FIETSBRUG De Kievitwijk heeft voor Erik zeker heel wat voordelen. Als nabije bewoner van de wijk haalt hij aan dat er een zeer mooi natuurgebied aan de wijk grenst. Ook de fietsverbinding die eraan grenst is zeer effectief en de vooruitzichten naar de toekomstige tramverbinding beloven volgens hem interessant te worden. De fietsroute wordt door zowel bewoners als toeristen zeer effectief gebruikt. Een fietsbrug zal dit zeker nog versterken. Geluidsoverlast vormt wel een nadeel in de wijk, door het drukke verkeer. Erik is ook wel voorstander van het openbaar vervoer en de verdere uitbouw ervan, met de integratie van de tram, is volgens hem alleen maar positief. Erik verplaatst zich steeds met de fiets, zowel voor zijn werk als in zijn vrije tijd, zeker als fervent mountainbiker. Hij haalt het natuurgebied achter de Kievitwijk als een prachtig stukje natuur om doorheen te fietsen, alsook het Kraanbergbos. Dit zijn twee gelegenheden om de natuur optimaal te beleven. Molenheide is moeilijker te bereiken door de gevaarlijke oversteekplaats. Je moet je leven riskeren om er te geraken. Een fietsbrug kan hier volgens hem de oplossing bieden. Een fietsbrug zal volgens Erik zorgen voor veiligheid bij het oversteken. Wel vindt hij dat de brug goed aangegeven moet worden, zowel voor fietsers als voor chauffeurs. Hij denkt dat de fietsbrug zelfs onderdak kan bieden aan een bushalte en een fietsstelplaats, zodat mensen hier met de fiets kunnen aankomen en van hieruit de bus pakken of omgekeerd. Ook zou de bushalte op die manier overdekt kunnen worden, wat voordien moeilijker was. Uitdagingen zijn sowieso de snelheid van auto’s, zelfs met de integratie van de fietsbrug. De integratie zou zelfs gebruikt kunnen worden als opportuniteit om de vertraging mogelijk te maken. Er is voldoende signalisatie nodig om dit te verwezenlijken. --------------------------------------------------------------------- WOONWENSENONDERZOEK GROTE BAAN Woonomgeving en woonwensen Erik bouwde zo’n dertig jaar geleden zijn eigen woning in de Linzenstraat in de Kievitwijk, bij Helchteren. De voornaamste reden voor deze keuze was de mooie natuur in de omgeving, alsook de nabijheid van Eriks toenmalige werkplek. Ze hebben de omgeving doorheen die jaren enorm veel zien veranderen, bevestigt Erik, ook de hoeveelheid verkeer is sterk toegenomen. Ze waren zich bij de bouw van hun woning wel al bewust van de aanwezigheid van de Grote Baan, maar ze ervaarden de impact ervan pas eens ze er eenmaal woonden. De vrouw van Erik, die verpleegster is, heeft de eerste 10 jaar dat ze hier woonden een heleboel ernstige ongelukken ten gevolge van de Grote Baan voorbij zien komen. Dat was wel heel confronterend, vertelt Erik. Erik zit al lange tijd in een actiecomité om het behoud van natuur en de veiligheid in de omgeving te beschermen. Daarom waren Erik en zijn vrouw vanaf het begin eigenlijk al voorstander van een tunnel en zeker niet van alternatieven zoals een omleidingsweg, of die nu westelijk of oostelijk zou lopen. Erik strijdt er met zijn actiecomité al jaren voor om zo’n omleiding te vermijden. Vroeger waren er veel voor- en tegenstanders van een mogelijke omleidingsweg in de Kievitwijk, maar door de verjonging in de wijk voelt Erik aan dat er nu wel meer eensgezindheid is tussen de bewoners in de Kievitwijk. De jonge mensen in de wijk zijn vandaag meer bezig met veiligheid, groen en duurzaamheid. en zien daarom liever een verandering met betrekking op de Grote Baan, vertelt Erik. Door de sterk toenemende hoeveelheid verkeer en gevaar op de Grote Baan vraagt Erik zich vandaag de dag ook af of dit wel een geschikte plek is om zijn oude dag door te brengen. Hij moet jammer genoeg ook aan zichzelf toegeven dat hij hier nu niet zo graag meer woont in als vroeger, vooral door de drukte en het lawaai van de baan. Hijzelf zou het daarom misschien wel zien zitten om te verhuizen naar een appartementje, maar zijn vrouw hecht veel meer emotionele waarde aan hun woning. Ook de natuur en de tuin zijn redenen om toch te blijven. Erik heeft onlangs ook een paard gekocht, en een nieuwe woonst vinden waar het paard ook een mooie thuis heeft, zal niet zo makkelijk te vinden zijn, denkt Erik. Daarom zijn ze niet van plan om, in de nabije toekomst alleszins, te verhuizen. Als ze toch ooit zouden verhuizen, zouden ze waarschijnlijk terugkeren naar Beringen. Daar zijn Erik en zijn vrouw beide geboren en getogen. Erik is lid van een Facebook-groep van mede-Helchtenaren en kan uit ervaring spreken als hij zegt dat vele bewoners ontevreden zijn over het centrum van Helchteren, vooral omdat er niet genoeg handelszaken zijn. Hij vindt Houthalen echter niet zo veel beter. Dat komt vooral omdat de Grote Baan de hele handelskern verstoort en dit geen aangename plek is voor handelaren om zich er te vestigen. Dit zou volgens Erik gedeeltelijk al opgelost kunnen worden door te zorgen voor tragere doorgang van verkeer en het voorzien van meer en beter openbaar vervoer. In die context vindt hij het idee van de sneltram zeer goed. Naarmate hij ouder wordt, zou hij graag willen dat hij meer lokaal kan winkelen, zonder elke keer met de auto naar bijvoorbeeld Zonhoven te hoeven rijden. Erik verplaatst zich ook vaak met de fiets. De fietspaden langs de Grote Baan vindt hij nog redelijk meevallen, maar toch is het er zeker niet aangenaam om er te fietsen. Zeker richting Hechtel is het zeer gevaarlijk, vindt Erik. Hij moet wel toegeven dat als je met de fiets het knooppuntennetwerk gebruikt, je je eigenlijk wel veilig in de omgeving kunt verplaatsen, maar die routes zijn voor hem niet vaak van toepassing. Korte en lange termijn Zoals al aangehaald verkiest Erik met zekerheid alternatief 2 (“Dorpsboulevard”) of alternatief 3 (“Parkstrip”) en zeker niet het vierde alternatief, de omleidingsweg of “Leefstraat”. Als hij zou moeten kiezen, heeft het Parkstrip-scenario dan de voorkeur van de twee opties. Dat zal het meeste rust met zich meebrengen, denkt Erik. Hij vermoedt dat zijn buurtbewoners er ook zo over denken. Erik volgde enkele maanden geleden een online sessie waar hij ook al wat geïnformeerd werd over de toekomst van de Grote Baan. Ze waren daar toen maar met zo’n twaalftal bewoners. Erik vermoedt dat dat ook voor dit onderzoek een grote uitdaging zal zijn: hoe gaan we al die mensen bereiken? Hij vertelt erbij dat de meeste mensen met klachten of opmerkingen eigenlijk niet zo goed weten waarover ze het hebben, omdat ze niet genoeg betrokken zijn bij het hele traject. Daarom zou Erik een groter draagvlak willen vanuit de bewonersgroep. Hoe gaan we samen verder? Erik is zeker van plan het verdere verloop van het traject intensief op te volgen en wilt zeker meedoen aan de werksessie. Hij vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen betrokken raken bij dit project zodat er een zo groot mogelijk draagvlak wordt gecreëerd vanuit de bewoners. Hij vermoedt ook dat er in de buurt meer mensen zijn die zich willen engageren dan vroeger, onder andere omdat er eindelijk reële veranderingen aan zitten te komen. Ook de nieuwe, jonge mensen in de buurt zullen zich meer willen inzetten voor de (verkeerks)veiligheid, denkt hij. Hij is alleszins heel blij dat er enthousiast gewerkt wordt aan de toekomst van de Grote Baan. Na 20 à 30 jaar waarin niets gebeurd is, heeft Erik eindelijk weer wat hoop voor de toekomst.