De bovenlokale bezoeker

Tijdens een enquête gaven 16 deelnemers aan dat ze Helchteren af en toe met de fiets bezoeken en vaak passeren aan de gevaarlijke oversteekplaats ter hoogte van de Kievitwijk. Zij hopen dat er snel werk gemaakt wordt van de fietsbrug. Over het verplaatsen van de bushalte naar deze fietsbrug zijn de meningen verdeeld. De meerderheid ziet de voordelen hiervan in en stellen dat het veel veiliger zou zijn om over te steken voor voetgangers en fietsers op die manier. Er wordt zo ook een goede verbinding tussen bus - en fietsroute voorzien. Het kan op die manier ook een schakelpunt zijn tussen bus en fiets en een mogelijkheid vormen om de omgeving per bus en fiets te verkennen. Het verplaatsen van de bushalte wordt door enkelen wel in vraag gesteld. Ze bekijken dit eerder vanuit toegankelijkheid, minder vanuit veiligheid. Het verplaatsen van de bushalte maakt dat mensen uit de omgeving de bushalte moeilijker kunnen bereiken. Er liggen ook geen interessante functies in de buurt, buiten Molenheide, waardoor de halte op die manier 'in the middle of nowhere' ligt. Het bedrijventerrein als ontmoetingsplek spreekt fietsers wel aan. De deelnemers van de enquête raden daarom ook enkele ideeën aan die de ontmoetingsplek aangenaam maken. Picknicktafels met bar of café, voldoende groen in de omgeving, sanitaire faciliteiten, speeltuigen voor kinderen... Ook een overdekking als bescherming tegen zon en regen is een wens van de deelnemers. Een fietsenstalling kan ook interessant zijn, met eventueel laadpalen voor elektrische fietsen, maar deze moet dan wel voldoende afgesloten en beveiligd zijn. Hierbij wordt sterk gehamerd op de nabijheid van de Grote Baan, die de rust op deze ontmoetingsplekken kan verstoren. Er moet dus voldoende afscherming zijn tussen de baan en de rustplek, eventueel met geluidsschermen of (groene) buffers. De deelnemers halen wel aan dat de route naar de fietsbrug allesbehalve veilig is. De Hasseltse Baan vormt hier het grootste probleem. De afstand tussen fietspaden en auto's is er veel te klein en de auto's rijden er veel te snel. Het is er zo dus levensgevaarlijk om te fietsen. Meer afstand en veiligheidsinfrastructuren worden aangehaald als interessante maatregelen om de baan veiliger te maken voor fietsers.