Kris Houben

Weg met de vluchtheuvels! Kris woont al zijn hele leven lang op de Koolmijnlaan en heeft er ook een hele evolutie meegemaakt. Hij woont er graag, maar merkt wel op dat de baan heel wat drukker geworden is doorheen de jaren. Er werd enorm veel bijgebouwd en dat brengt ook de nodige drukte met zich mee. Hij heeft wel enkele frustraties. Er werden heel wat vluchtheuvels aangelegd op de Koolmijnlaan, wat een probleem vormt op vlak van geluidsoverlast. Zeker wanneer vrachtwagens hierover rijden. Dit vindt vooral plaats tussen 6 en 8u in de ochtend en 17 en 18u in de avond. Vrachtwagens maken ook vaak gebruik van de Koolmijnlaan. Ze kunnen ook niet anders. Wanneer ze zich van Zonhoven naar Antwerpen verplaatsen, moeten ze de Koolmijnlaan gebruiken. Dit veroorzaakt natuurlijk ook extra drukte. De lichten aan het begin van de Koolmijnlaan zijn ook niet altijd even goed afgesteld op de drukte en de straten die erop aansluiten. Bij groen licht kunnen meestal maar drie auto’s door en de drukte wordt alleen maar erger omdat er ook auto’s vanuit de Groenstraat de verbinding op moeten. Dit kruispunt werkt dus niet efficiënt. Er wordt ook veel te snel gereden op de baan door enkelen. De snelheidslimiet van 50km/h wordt niet door iedereen gerespecteerd. Daarnaast is parkeren langs de baan niet altijd zo gemakkelijk. Parkeerplaats is vooral nodig aan de horecazaken, waar er nu vaak te weinig plaats voorzien wordt, stelt Kris. Ook moeten de parkeerplaatsen groot genoeg zijn, wat nu niet altijd het geval is. Hierdoor staan auto’s soms deels op het fietspad, wat onveilig is volgens Kris. Na een kennismaking met de aanzet van het toekomstscenario van de Koolmijnlaan, merkt Kris op dat het in grote lijnen wel kan werken. Hij heeft wel enkele opmerkingen bij bepaalde ingrepen die zouden plaatsvinden in de toekomst. Het idee van de parking aan De Vloot als verblijfsruimte trekt hij in twijfel. Het zou een aanleiding geven tot de aanwezigheid van hangjongeren. Ook de voorziening van een eenrichtingsstraat in een gedeelte van de Koolmijnlaan zal misschien problemen vormen in de toekomst, omdat de Koolmijnlaan dan minder gemakkelijk bereikbaar is. Eenrichtingsverkeer in de Acaciastraat en Springstraat is op zijn beurt wel een beter idee, omdat wagens nu ook aan twee kanten van de weg staan en je daar moet slalommen tussen de geparkeerde auto’s. Kris meldt ook dat de ruimte voor de handelszaken niet enorm groot is. Hij vreest dat deze te klein is om meer van de ruimte te maken dan het nu is, omdat de handelszaken kort tegen de baan liggen. Ook parkeerplaats vormt een belangrijk aspect in de straat volgens Kris. Er is nu al vrij weinig parkeerplaats, zeker ter hoogte van de handelszaken. Het weghalen van de parkeerstroken langs de baan mag dit niet nog erger maken. Er moet dus zeker voldoende parkeerplaats voorzien worden.