Kleine ondernemingen rond het Kolenspoor

Genk – en bij uitbreiding de stad - van de toekomst ziet er anders uit. De tijd van één grote oplossing voor onze economische uitdagingen is voorbij. Taxibedrijven zijn omgevormd tot een vloot van zelfstandige bestuurders (Uber), de hotelsector tot een platform van aangeboden kamers (Airbnb) en mobiliteit wordt gekocht wanneer ze nodig is in de vorm van auto- en fietsdeelsystemen (Cambio, Bluebike...). Burgers organiseren zichzelf om goederen, kennis en kunde, producten, diensten en acties uit te wisselen. Deze studie houdt rekening met een deeleconomie die bestaat uit een groeiende groep van kleine spelers en koppelt hen hier en daar aan grote of andere kleine spelers om hun reikwijdte op te schalen of te leren van elkaars ervaringen. In vergelijking met de andere centrumsteden is Genk aan een inhaaloperatie bezig. Sinds de jaren 2010 is hier het aantal kleine ondernemingen explosief gestegen tot een veelvoud van het Vlaamse gemiddelde en hun overlevingsgraad is enorm verbeterd. Deze cijfers van de Vlaamse stadsmonitor bevestigen dat Genk een broedplaats is voor ondernemers. Het Kolenspoor blijkt een ideale verbinder van deze (potentiële) innovatoren en ondernemers. We kunnen bijvoorbeeld kijken naar de vele initiatieven rond voedselproductie langs het spoor, zoals restauranthouders, hobby-tuiniers, kleine kwekers en buurtkeukens. Zij vormen een netwerk rond lokaal en kwalitatief voedsel waarbij kennis rond composteren, kweken, bewaren en verkopen wordt gedeeld. Ze leggen linken met andere spelers, zoals de schapenkudde die de bermen onderhoudt of de constructeur van elektrische wagens die een ‘foodtruck’ voor het Kolenspoor wil maken. Het Multiproductieve Kolenspoor wil een duidelijke beleefbare en verbindende ruimte worden waarbinnen ook echte economische en sociale verbanden worden gesmeed.

Sub-initiatives