Waar een wil is, kan een weg weg

Ruimtelijke ordening en mobiliteit zijn een Siamese tweeling : het lot van de ene is verbonden met dat van de andere. Meer wegcapaciteit stimuleert ons om verder van ons werk te gaan wonen en langere afstanden af te leggen. Omgekeerd vereist gespreide bewoning ver-van-alles-af meer wegcapaciteit. Mobiliteit en stedenbouw zonder grenzen leidt tot stilstand, onleefbaarheid en onbetaalbaarheid. Vlaanderen bulkt door zijn horizontaal verstedelijkt landschap van weginfrastructuur, het is meer dan de olifant in de kamer. We wonen en werken te veel op plaatsen waar we eigenlijk niet thuis horen. Met 72.000km wegen op 13.533km2 hebben we bijna het dichtste wegennet ter wereld. In plaats van verder uit te breiden dringt de vraag zich op hoe we onze mobiliteitsbehoefte kunnen oplossen binnen de bestaande weginfrastructuur. Dit kan door ze anders en beter te benutten. Sommige wegen kunnen we gerust van ontharden van bestemming, of reduceren en zelfs geheel of gedeeltelijk terug geven aan de open ruimte. RE-ST werkt samen met Voorland en Trage Wegen vzw aan een methodiek als handleiding voor gemeenten om structureel te werken aan wegontharding.

Initiatives

Ontologising as a Political Attitude

Designers engage in collective design work in order to address the complex societal challenges that ...

Lees meer