Iedereen Deelt in Hasselt/ Katarina - Hoe kunnen we de wijk voorzien van duurzame fietsinfrastructuur?

Fietsen zorgt voor een verminderde belasting van het wegennet, verlaagt de schadelijke stoffen in de lucht, zeker in een stedelijke context, en heeft tal van andere voordelen op vlak van gezondheid. Het nemen van de fiets is dus een handeling die zoveel mogelijk gestimuleerd moet worden, zeker voor korte en middellange verplaatsingen. Bij het analyseren van de pleinen en de omliggende straten viel het op dat de fietsenstallingen vaak leeg waren. Op andere plaatsen werden fietsen tegen gevels of tegen verkeerspalen geplaatst waardoor deze op het voetpad stonden. Hieruit ontstond de vraag of deze fietsenstallingen zich wel op de gepaste locatie bevinden. Het Sint-Katarinaplein is in de omgeving het best georganiseerde plein op vlak van fietsenstallingen. Deze fietsenstallingen liggen wél op de juiste locatie. Ze geven een veilig gevoel omdat er meer sociale controle is, maar toch verder van de straat verwijderd zijn en dus op die manier meer tot de appartementen behoren. Voorstellen voor de toekomst zijn onder andere het voorzien van een nieuwe fietsroute. Via een project kan de mogelijkheid onderzocht worden om het huidige fietsroutenetwerk uit te breiden en te integreren in de Katarinawijk. Dit zou gekoppeld kunnen worden aan multifunctionele units die zowel het stallen van fietsen als oplaadpunten, opslag,...mogelijk maken op bepaalde punten langs het netwerk. Een nieuwe groene ader (meer groen in verstedelijkte omgeving) kan de belangrijke punten in de wijk verbinden, dit bevordert de toegankelijkheid en dus ook de beleving. Ook zal de groene ader de vrijetijdsbeleving versterken, wat zeker in een verstedelijkte context van belang is. Door bewoners in een proces te betrekken, zou de output van het proces beter zijn dan wanneer bewoners geen inspraak geven. Bewoners hebben vaak de meeste ervaring en kennis van de buurt.

Initiatives

Iedereen Deelt in Hasselt/ Katarina (2019-2020)