Iedereen Deelt in Hasselt/ Katarina - Hoe kunnen we inzetten op een aangenamere wijk voor traag verkeer en meer gedeelde mobiliteit?

Zowel het centrum van Hasselt en zijn directe omgeving zijn vrij druk qua verkeer. Daardoor is er in de omgevende wijken ook zeer weinig groenruimte aanwezig. Het groen wordt in die gevallen namelijk vaak louter benut als grens tussen een drukke baan en een plein. Zo is ook het Sint-Katarinaplein onderhevig aan de verkeerssituatie, en fungeert momenteel als rotonde. Het plein is omgeven door parkeerplaatsen en vormt een vertrekpunt van een rijschool. Het is daarom onaangenaam voor voetgangers om zich daar te begeven en te circuleren. Aan de zijkant van het Sint-Jansplein bevinden zich meerdere fietsenstallingen, waardoor er redelijk wat fietsverkeer rond dit plein plaatsvindt. Het grote nadeel is echter dat er geen fietspad voorzien is, hetgeen tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Voorstellen voor de toekomst zijn onder andere het voorzien van een nieuwe tramlijn. Deze tramlijn is een pluspunt voor de wijk en de stad Hasselt. Door de route die ze aflegt bevindt ze zich op reeds drukke punten, maar gaat zelf geen nieuwe drukke verkeerspunten veroorzaken. Een afgesloten fietsenparking zorgt ervoor dat mensen die van de tramlijn afstappen gemakkelijk kunnen overstappen op de (deel)fiets. Hierdoor wordt het begrip ‘combimobiliteit’ gevoed. De groenbuffers, die nu enkel aanwezig zijn aan de randen van pleinen of bouwblokken, zouden ook doorgetrokken kunnen worden door de straten. Zo kunnen ook pleinen (her)ingericht worden. Door daarbovenop nog eens verschillende functies te combineren zal het groen op deze manier de stadskern meer kunnen binnendringen. Ook zal geïnvesteerd moeten worden in infrastructuur die de rust van de bewoners en bezoekers kan beschermen en bevorderen, zoals zitbanken of picknicktafels. Dit soort kleine voorzieningen zijn nu nauwelijks aanwezig.

Initiatives

Iedereen Deelt in Hasselt/ Katarina (2019-2020)