Iedereen Deelt in Hasselt/ Katarina - Hoe richten we de voetpaden in de wijk in om sociale interacties te stimuleren?

Meer en meer wordt men bewust van de impact van de mens op de aarde. Geregeld worden er autoluwe dagen ingevoerd in de steden. Op die dagen zien we geen auto’s op straat, alleen wandelaars. De straten worden op zo een momenten leefstraten. Ook worden er va-ker op bepaalde dagen in de week of in de zomer straten afgezet voor buurtfeesten. Dit gebeurt niet alleen in de steden maar ook in de dorpen. Deze verschijnselen tonen dat de mens terug wil naar waarvoor de straat vroeger diende, namelijk mensen ontmoeten. De huidige voetpaden vormen geen aangename ruimte waar spontane en informele ontmoetingen kunnen plaatsvinden. De straat is ‘geen publieke ruimte’ en wordt gedomineerd door de auto’s. Dit is niet bevorderlijk voor sociale contacten tussen de wijkbewoners etc. en zorgt voor het verdwijnen van de sociale cohesie. Het voorstel houdt in om een nieuw type voetpad te introduceren op het Sint-Katarinaplein. Het materiaal van deze voetpaden is waterdoorlatend, om af te stappen van de typische betonnen stad. De dubbele bestaande wandelstrook blijft, om de wandelaar die het plein gebruikt om te circuleren niet te hinderen door de mensen die naar de omliggende handelaars gaan. De parking krijgt vorm door gedeeltelijke verharding, door een opdeling in stroken van asfaltering en gras.

Initiatives

Iedereen Deelt in Hasselt/ Katarina (2019-2020)